5 sposobów zarabiania na blogu

Tworzenie bloga

Jeszcze kilka, kilkanaście lat temu nikt nie wierzył, że na tworzeniu bloga można zarobić. Dziś wiadomo, że w przypadku najpopularniejszych twórców miesięczny dochód z niego może przekroczyć kilkadziesiąt tysięcy złotych. A w jaki sposób zarabia się na blogu?

Współpraca z markami

Obecnie jednym z najpopularniejszych sposobów zarabiania na blogu jest współpraca z markami. Na czym to polega? Na tworzeniu ciekawych treści, powiązanych ze sprzedawanym przez daną firmę produktem. Może to być artykuł sponsorowany (np. z linkiem), recenzja, sesja fotograficzna, przepis, konkurs – wszystko tak naprawdę zależy od charakteru kampanii, oczekiwań marki, a także inwencji samego twórcy.

Tylko tu czeka na Ciebie kilka pułapek. Pierwsza z nich to wycena. Tę ustala się indywidualnie, na podstawie zaangażowania, ale także… zasięgów bloga. I trudno jest w tej kwestii doradzać, najlepszym sposobem jest określenie, jakie chcesz dostać wynagrodzenie za godzinę swojej pracy. A potem już „tylko” ustalić, ile czasu może Ci to zająć.

Trzeba pamiętać, aby każdy taki wpis sponsorowany oznaczyć, można np. napisać, że powstał ze współpracy z marką X. W oczach czytelników lepiej wyglądają też kampanie długoterminowe, a nie jednorazowe, wtedy zwiększa się też ich zaufanie (w końcu korzystniej wygląda, jak co jakiś czas piszesz o tym samym produkcie, niż gdy każdy wpis jest o innym).

Wpis na blogu

Reklama na blogu

Nie chcesz współpracować z markami? Nie szkodzi. Możesz na swoim blogu udostępniać powierzchnię reklamową w ramach jednego z programów. Zarobki będą jednak niższe, niż w poprzednim przypadku. Zależą m.in. od ilości banerów reklamowych (jeśli nie chcesz odstraszyć czytelników, to nie może być ich za dużo), zasięgu strony, a także od tego, gdzie reklama zostanie umieszczona.

Taka forma nie wymaga większego zaangażowania – Ty jedynie udostępniasz określony przez Ciebie kawałek strony, nie szukasz samodzielnie klientów.

To dobry sposób dla osób, które bloga traktują bardziej hobbistycznie i chcieliby zarobić na nim tylko tyle, by móc uregulować coroczne wydatki związane z jego prowadzeniem.

Afiliacja

Często bardziej opłacane są tzw. linki afiliacyjne. Na czym polegają? We wpisie umieszczasz odnośnik do polecanego przez Ciebie produktu/usługi. Jeśli czytelnicy za jego pośrednictwem go kupią, Ty uzyskasz z tego prowizję.

Jest to korzystne rozwiązanie w sytuacji, gdy masz realny wpływ na swoich odbiorców, a oni ufają Twoim poleceniom. Nie musisz podejmować współpracy z konkretnymi markami, wystarczy, że zarejestrujesz się w jednym z programów afiliacyjnych i wybierzesz tylko ten produkt, którym jesteś zainteresowany. A to, w jaki sposób go zareklamujesz, zależy wyłącznie od Ciebie.

Tylko żeby afiliacja miała sens, musisz być wiarygodny. Oznacza to, że lepiej nie polecać czegoś, z czego sam nie korzystasz lub uważasz produkt za słaby. W takim wypadku możesz łatwo stracić stałych czytelników, którzy ufają Twoim rekomendacjom, a wraz z nimi zyski.

Media społecznościowe

Obecnie blogowanie jest silnie połączone z mediami społecznościowymi, dlatego nie możesz o tym zapomnieć. Warto prowadzić profil na Facebooku, Instagramie, Twitterze (oczywiści o ile będzie to zgodne z Twoją wizją rozwoju strony), a także umieścić odpowiednie wtyczki na blogu. Może się zdarzyć, że marka, która chce podjąć z Tobą współpracę, będzie wymagać również promocji na jednym z tych kont. Obecnie to standard, dlatego lepiej nie zaprzepaścić takiej okazji.

Sprzedaż własnych produktów

Blog często jest też narzędziem do sprzedaży własnych produktów, związanych z jego tematyką. Mogą to być wyroby rękodzielnicze, ale również ebooki, kursy internetowe. To często pierwszy krok do tego, aby otworzyć swoją własną działalność gospodarczą.

Zostaw Komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *