Social media to miejsca, w których toczy się nasze wirtualne życie. Bardzo często za ich pośrednictwem utrzymujemy kontakty towarzyskie, informujemy przyjaciół i znajomych o ważnych dla nas sprawach. Z Facebooka i Instagrama dowiadujemy się o ważnych wydarzeniach ze świata, ale również o tych, które mają miejsca w naszej lokalnej społeczności. Większość z nas korzysta z social mediów, tymczasem warto zastanowić się nad tym, jak wykorzystać je do własnych celów, np. zarobkowych.
- Czy można zarabiać na Instagramie?
- Na czym polega współpraca na Instagramie?
- Jak zacząć zarabiać na Instagramie?
Czy można zarabiać na Instagramie?
O tym, że można zarabiać na Instagramie, wie chyba każdy użytkownik tej aplikacji. Określenia takie jak „influencer”, „instagramer” zagościły w naszym języku i rzeczywistości na dobre i zdecydowana większość społeczeństwa mniej lub bardziej orientuje się w tym, kim są takie osoby. Celem jednych i drugich jest wywieranie wpływu na innych, a konkretnie na swoich odbiorców, czyli obserwatorów. Bardzo często dostarczają więc innym użytkownikom social mediów rozrywki lub wiedzy z różnych dziedzin. Jeśli ktoś potrafi przyciągnąć i utrzymać uwagę innych, tworzy swoją społeczność, a więc grupę ludzi, do których docierają publikowane przez niego treści i z którymi utrzymuje kontakt za pośrednictwem FB lub IG.
A teraz czas na pytanie zasadnicze: gdzie w tym wszystkim jest miejsce na pieniądze? Jak zarabiać publikując treści na Instagramie? Oczywiście to nie aplikacja wypłaca influencerom honoraria. Aby zarabiać na Instagramie, trzeba podjąć współprace z różnego rodzaju markami, które w zamian za reklamę oferują niejednokrotnie bardzo duże honoraria.
Na czym polega współpraca na Instagramie?
Jak już wspomnieliśmy, aby czerpać korzyści finansowe z pracy na Istagramie, trzeba podjąć różnego rodzaju współprace. W przypadku, gdy dane konto ma znaczną liczbę obserwatorów, np. 10 tys., istnieje duże prawdopodobieństwo, że marki same zaczną się do jego twórcy zgłaszać z różnymi propozycjami. Mogą mieć one zróżnicowany charakter, zdarza się, że firmy proponują współpracę opartą na barterze, a więc w zamian za reklamę na profilu IG otrzymujemy jakiś produkt bądź usługę. Inną formą zapłaty są oczywiście pieniądze.
Współpraca oparta na barterze budzi wiele emocji i często jest krytykowana. Wynika to z faktu, że wiele marek, jak i instagramerów i instagramerek nie wie, jak podejść do tego tematu i godzi się na nieopłacalne współprace. Często podawanym przykładem jest reklama produktów np. marki kosmetycznej w zamian za niewiele warty błyszczyk. Działania tego typu niszczą rynek i źle wpływają na wizerunek osoby, która tworzy tego typu treści na swoim profilu.
Jak zacząć zarabiać na Instagramie?
Aby nasza działalność w mediach społecznościowych mogła zacząć przynosić zyski, konieczne jest włożenie dużej ilości pracy w tworzenie ciekawej i przyciągającej uwagę treści. Bardzo ważne jest znalezienie swojej własnej niszy, stworzenie profilu, który będzie różnił się od innych, a jednocześnie trafi w gusta jak największej ilości osób. Zdjęcia, które publikujemy, muszą być dopracowane, a zamieszczane treści spójne i przemyślane. Jeśli uda nam się zgromadzić kilkutysięczna publiczność, wtedy można zacząć samemu proponować różnym markom współpracę lub czekać, aż któraś odezwie się sama.
Ja mam wrażenie, że dzisiaj to zarabianie na Instagramie to jakiś nowy zawód, o którym marzą młodzi. Ja chciałam być piosnekarką, a oni… influencerami! Ja tam nic nie mam do tego, jak ktoś faktycznie prowadzi jakieś tematyczne konto, ale ci patoinfluencerzy to dla mnie mega zagrożenie jest…. Poza tym było już kilka kraks na IG i co wtedy? Nie ma fakturki?